Træningsprogram øger læsehastighed for Vejles skoleelever med 46 procent

Foto: PR.
Profilbillede
dato

De seneste fem år har 8.354 skolebørn i Vejle Kommune arbejdet med FrontReads læsetræningsprogram. Resultatet er et løft i læsehastigheden på 46 procent, og forløbet gør flere elever uddannelsesparate.

Læsetræningsvirksomheden FrontRead, der arbejder med at styrke læsehastighed og tekstforståelse hos danske skoleelever, har netop afsluttet et femårigt landsdækkende læseprojekt.

På 29 af de 35 skoler i Vejle Kommune har 8.354 skoleelever fra 3. til 10. klasse siden 2016 deltaget i projektet og arbejdet med at træne læsefærdighederne, og helt nye tal fra projektet viser, at elevernes læsehastighed i gennemsnit er øget med 46 procent.

Ifølge Nicolina Binzer, der er danskkonsulent i Vejle Kommune, er motivation og engagement en vigtig ingrediens, når børn og unge skal træne læsehastighed og tekstforståelse. I kommunen er det således essentielt med redskaber, der kan fange elevernes interesse.

"Nutidens børn og unge mennesker har rigtig mange bolde i luften, og læsning kommer ikke altid forrest i køen. Dertil er konkurrencen fra eksempelvis sociale medier og fritidsinteresser simpelthen for stor. Den virkelighed er svær at ændre på, og derfor er det vigtigt, at elevernes læselyst styrkes. Her har FrontRead vist sig at være et rigtig godt værktøj. Eleverne bliver inddraget i formål med læsning og læsetræning, og de synes, det er motiverende at få feedback med det samme – det giver dem lyst til at læse mere," siger Nicolina Binzer.

Eleverne på tredje, sjette og syvende årgang er højdespringerne i statistikken for Vejle Kommune. I skoleåret 2019/2020 præsterede eleverne her et løft i læsehastigheden på henholdsvis 56, 55 og 60 procent.

Flere bliver uddannelsesparate
Træningen med programmet styrker både færdighederne ved analog og digital læsning. Ifølge FrontRead er det vigtigt, at læsetræningen startes tidligt, og at den understøttes i alle fag gennem hele skoletiden. På den måde bliver eleverne bedst muligt rustet til fremtiden.

"Læsning er en essentiel færdighed, som vi kan arbejde med at forbedre, og nøglen er at finde den helt rigtige kadence, så hastighed og tekstforståelse går hånd i hånd. Lykkes det, vil mange opnå en højere grad af uddannelsesparathed, og det bliver samtidig nemmere for de unge mennesker at deltage i det sociale liv og at besidde et job efter endt uddannelse," siger Merete B. Riedel, der er læringsansvarlig hos FrontRead.

Foruden elevernes indsats er det ifølge Merete B. Riedel væsentligt, at læreren også tager aktiv del i træningen. Der er i programmet særlige moduler specifikt designet til underviseren, så vedkommende løbende kan tilpasse undervisningen efter elevernes behov og ønsker.

Kilde: Epicent.dk